Mistä tunnistaa vanhentuneen automaatio­järjestelmän? Katso järkyttävät kuvat!

  • Blogi
Legacy alakeskuksia. Kaikista kuvassa näkyvistä tuoteperheistä on varaosien saatavuus päättynyt.

Okei, okei… Ei nämä nyt ihan ”järkyttäviä” kuvia ole. Oikeastaan nämä vanhat järjestelmät ovat automaatioalan ihmisen silmään jopa melko nostalgisia – suorastaan sympaattisia. Usein bongailemme eri hotelleissa eri aikakausien huonesäätimiä ja arvuuttelemme niiden malleja WhatsApp-ryhmissä. Mutta se onkin jo toinen tarina…

Olen työskennellyt rakennusautomaatiojärjestelmien parissa noin 17 vuotta, ja lähes aina automaation uusimisen tai saneerauksen taustalla on jokin seuraavista syistä. Oman kokemukseni mukaan ne tulevat eteen juuri tässä järjestyksessä:

  1. Nykyinen järjestelmä on vanhentunut, eikä siihen saa enää varaosia tai sitä voi laajentaa.

    Tämä on tyypillisin syy. Rakennusautomaatiojärjestelmän elinkaari on yleensä 15–20 vuotta. Jos tarkastellaan lähes mitä tahansa 15 vuotta sitten asennettua järjestelmää, voidaan melko varmasti sanoa, että rikkoutuneen komponentin tilalle ei saa enää uutta vastaavaa. Tai jos saa, se maksaa huomattavan paljon. Lähtökohtaisesti kaikki muutkin tässä listatut syyt liittyvät tavalla tai toisella tähän ensimmäiseen kohtaan.

  2. Rakennuksessa uusitaan muuta talotekniikkaa, ja automaatio kannattaa päivittää samalla.

    Esimerkiksi energiaremonttien tai rakennuksen laajennusten yhteydessä automaation uusiminen voi olla tarpeen. Tämä on erityisen työlästä (eli kallista), jos laajennus joudutaan toteuttamaan vanhaan järjestelmään, jonka varaosat ovat hankalasti saatavilla. Usein automaation uusiminen kannattaa yhdistää vaikkapa ilmanvaihtokoneiden tai lämmitysjärjestelmän päivitykseen.

  3. Tietoturva- ja valvomojärjestelmien haasteet.

    Usein törmäämme toimintakuntoiseen automaatiojärjestelmään, jonka valvomo toimii kuitenkin vain vanhentuneilla 32-bittisillä Windows-alustoilla, kuten Windows XP:llä. Tällaiset alustat eivät ole saaneet tietoturvapäivityksiä enää vuosiin. Myös itse automaatiojärjestelmät voivat olla haavoittuvia. Jos halutaan esimerkiksi pilvivalvomo tai etävalvonta, vanhat järjestelmät eivät useinkaan enää sovellu. Tällöin automaatiojärjestelmän laitteetkin on yleensä uusittava – tosin kevyempiä modernisointimalleja on myös olemassa (kysy lisää).

  4. Vanhentunut järjestelmä ei teknisesti täytä vaatimuksia.

    Tämä ei yllättäen ole kovin yleistä. Vanhojen järjestelmien perustoiminnot, kuten lämmityksen ja ilmanvaihdon ohjaus, toimivat usein hyvin. Kuitenkin esimerkiksi modernien kiinteistöjen integraatiot, energiaoptimoinnit tai käyttäjäystävälliset, mobiililaitteilla toimivat käyttöliittymät eivät ole toteutettavissa 2000-luvun alun järjestelmillä.

  5. Järjestelmän tuki on puutteellinen tai sitä ei ole lainkaan.

    Tämä on yleinen syy järjestelmän uusimiseen. Rakennusvaiheessa valittu automaatiojärjestelmä saattaa olla edullinen mutta tukea vailla. Joskus järjestelmä on yhden toimijan oma tuote, eikä sille ole paikallista tukiorganisaatiota. Näitä järjestelmiä on uusittu jopa takuuaikana tai rakennuksen ollessa vielä kesken. Siksi suosittelemme valitsemaan tunnettuja, yleisesti käytössä olevia brändejä.

Miten tunnistaa vanha järjestelmä?

Jos kyseessä on suuri kiinteistö, kuten asuinkerrostalo tai toimistorakennus, joka on rakennettu 2000–2010-luvuilla, siinä on todennäköisesti automaatiojärjestelmä, jota ei ole vielä uusittu. Tällöin se täyttää melko varmasti kohtien 1 ja 3 kriteerit. Ensimmäinen vikatilanne voi aiheuttaa ilmanvaihdon pysähtymisen tai lämmitysongelmia, ja korjaus voi hätätyönä tulla todella kalliiksi. Siksi järjestelmän uusiminen kannattaa suunnitella ajoissa.

Vanhemmissa rakennuksissa (ennen 2000-lukua) asuinrakennusten automaatio on usein kevyt – esimerkiksi pelkkä kaukolämpösäädin. Suurissa rakennuksissa, kuten toimistoissa, sairaaloissa, kouluissa ja hotelleissa, automaatiojärjestelmä kuitenkin lähes varmasti löytyy. Näissä sen päivittäminen voi auttaa hallitsemaan energiakuluja ja seuraamaan olosuhteita.

Järjestelmä on helppo tunnistaa esimerkiksi lämmönjakohuoneesta tai ilmanvaihtokonehuoneesta. Jos löydät seuraavanlaisia laitteita, kyseessä on todennäköisesti vanhentunut järjestelmä, johon varaosia löytyy lähinnä SER-keräyksestä.

Legacy alakeskuksia. Kaikista kuvassa näkyvistä tuoteperheistä on varaosien saatavuus päättynyt.
Legacy alakeskuksia. Kaikista kuvassa näkyvistä tuoteperheistä on varaosien saatavuus päättynyt.

Hotelli- ja toimistoympäristöissä automaatiojärjestelmät näkyvät usein huonesäätimien huoneyksiköissä. Alla on muutamia esimerkkejä poistuneiden tuoteperheiden laitteista. Hotelleissa ja toimistoissa laiterikot voivat aiheuttaa ongelmia, sillä yksittäistä huonesäädintä ei välttämättä voi korvata toisen valmistajan laitteella. Lisäksi vanhoissa järjestelmissä käytetään usein vanhentuneita protokollia, kuten LON, mikä tekee huonesäätimien uusimisesta haastavaa – ne joudutaan usein vaihtamaan kaikki kerralla tai vähintäänkin tietyssä osassa järjestelmää.

TAC Xenta ja Micronet -huonesäätimiä. Varaosien saatavuus päättynyt.
TAC Xenta ja Micronet -huonesäätimiä. Varaosien saatavuus päättynyt.

Menikö kaikki uusiksi? Ei suinkaan. Välttämättä.

Automaatiosaneerauksessa on monia tasoja. Yksinkertaisimmillaan voidaan uusia pelkkä ”äly” eli CPU-yksikkö. Tätä Schneider-maailmassa kutsutaan modernisoinniksi. Siinä vaihdetaan CPU ja päivitetään grafiikat sekä käyttöliittymä, jolloin koko järjestelmä saa modernin valvomon ja nykyaikaisen käytettävyyden. IO-kortit (kytkentöineen) ja kenttälaitteet, kuten venttiilitoimilaitteet ja anturit, voidaan säilyttää ennallaan. Tämä tuo mukanaan parannetun tietoturvan, paremman varaosien saatavuuden, nykyaikaisen käytettävyyden ja järjestelmän laajennettavuuden. Modernisointimalli on meidän kautta saatavilla Atmostech Atmoscare-, TAC Vista/Xenta- ja Fidelix FX -järjestelmiin.

Entä jos IO-kortit ovat jo elinkaarensa päässä?
Modernisointi ei ratkaise sitä, että IO-kortit voivat olla jopa 20 vuotta vanhoja ja alttiita rikkoutumiselle. Tämän vuoksi yleisin automaation saneerausmalli on ns. ”VAK-saneeraus”, jossa uusitaan alakeskuskaappien (valvonta-alakeskus) sisältö, eli CPU ja moduulit. Lisäksi uusitaan ne kenttälaitteet, jotka havaitaan testauksen yhteydessä rikkoutuneiksi. Usein samalla vaihdetaan myös muita kenttälaitteita, kuten venttiilien toimilaitteita, koska ne ovat edullisia suhteessa alakeskuslaitteisiin. Näin saavutetaan paitsi parempi toimintavarmuus, myös mielenrauhaa.

Huonesäätimien päivitys – kuinka laajasti?
Huonesäätimiä on vuosien varrella asennettu kiinteistöihin monenlaisia malleja, ja niiden uusiminen voidaan toteuttaa eri laajuudella. Joissain tapauksissa uusitaan vain säädin (välikatossa), jolloin huoneyksikkö ja muut kenttälaitteet säilyvät ennallaan. Usein kuitenkin uusitaan myös jäähdytysventtiilien toimilaitteet, sillä niiden elinkaari vastaa huonesäätimien käyttöikää. Uusinnan yhteydessä arvioidaan myös kaapeloinnin soveltuvuus moderneihin järjestelmiin. Lähes aina vanhaa väyläkaapelointia voidaan hyödyntää, mutta tarvittaessa sekin voidaan uusia, jos ongelmia on ollut.

Parannuksia saneerauksen yhteydessä
Saneerauksen yhteydessä kannattaa aina harkita järjestelmän kehittämistä. Kun järjestelmää päivitetään, voi olla hyvä hetki tuoda automaation piiriin uusia ohjauksia, kuten oviohjauksia, kiuaskeskuksia tai valaistusta. Lisäksi olosuhdeseurantaa voidaan lisätä helposti esimerkiksi langattomilla antureilla. Saneerauksen yhteydessä voidaan liittää myös sähkö- ja energiamittauksia ja luoda niistä kattava raportointi.

Automaatiosaneeraus tarjoaa myös erinomaisen mahdollisuuden ottaa käyttöön kiinteistön lämmitysverkostojen automaattinen optimointi, kuten JIS OLO.

En tunnista vieläkään, onko automaatiojärjestelmäni uusi vai vanha – ja toimiiko se?

Ei hätää! Pyydä meiltä maksuton kartoitus. Selvitämme yhdessä, millainen automaatiojärjestelmä kiinteistössäsi on ja onko sen uusiminen ajankohtaista nyt vai myöhemmin.

Vaikka järjestelmä olisikin vanha, sen uusiminen ei välttämättä ole heti tarpeen. Voimme suunnitella vaiheittaisen päivitysmallin (PTS) ja auttaa seuraamaan järjestelmän toimintaa sekä tunnistamaan varoitusmerkkejä ajoissa. Tunnistamme myös riskipaikat ja laadimme niihin ennakoivia ”hätäratkaisuja”, jotta järjestelmä toimii luotettavasti.

”Mitä vaativampi kohde, sitä paremmin JIS:n osaaminen tulee esille”

Kysy lisätietoja

Myyntijohtaja (Digitaaliset palvelut)

Timo Silver

Phone icon +358 50 589 1397